"Raïls i paraules", d'Anna Espí Boscà i Jordi Font-Agus

Del dc. 02.10.24 al dl. 28.10.24

Organitza: Foto Torroella

Amb el suport de: Ajuntament de Torroella, Diputació de Girona, INSPAI (Centre de la Imatge Diputació de Girona), Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya

Col·labora: Museu de la Mediterrània

El ferrocarril és la més popular de les consecucions de la tecnociència, tant, que ha esdevingut un objecte de culte: no hi ha records d’infància pels que no circuli un tren, els trens en el paisatge sempre atreuen la mirada del caminant, el món és ple d’afeccionats al ferrocarril, no hi ha cap art que no se l’hagi mirat per recrear-lo.

Raïls i paraules proposa un itinerari fascinat pel món del ferrocarril. L’exposició recorre un trajecte que arrenca en els aspectes més tècnics del ferrocarril (la tracció) i, de mica en mica, els vagons i els cotxes es van omplint de vida i d’experiències personals, fins dur-nos al món de la consideració del patrimoni ferroviari com a part de la nostra cultura.

En paral·lel al trajecte fotogràfic en transita un de poètic. Els haikus i les tanques no fan el paper de suport, construeixen un relat en paral·lel al del relat fotogràfic, però en un altre llenguatge artístic. Ni les fotografies serveixen el text ni el text serveix les fotografies, és un procés de fusió en què dos llenguatges artístics dialoguen i conformen un tercer llenguatge que ajuda a expressar com n’és de polièdrica la presència del ferrocarril en la cultura.

El projecte consta de 49 fotografies, acompanyades de 49 haikus i tanques, les quals estan distribuïdes en cinc àmbits: Locomotores, vagons i cotxes, infraestructures, el viatge en tren i els bojos pels trens.

Les fotografies són de l’Anna Espí Bosca i els poemes són d’en Jordi Font-Agus.

Anna Espí Boscà, Barcelona, 1955. Infermera de professió, fotògrafa i pintora amateur, ha participat en diverses exposicions col·lectives, tant de fotografia com de pintura i d’esbossos, a Badalona, Barcelona, Torroella de Montgrí, Palafrugell i La Bisbal.

Ha estat membre i fundadora de l’Associació de fotografia Miquel Figueres de Badalona, amb la que va participar en diferents exposicions, i va formar part del jurat de diferents concursos fotogràfics.

Actualment és membre de l’associació Foto Torroella i del grup Dibuixem Badalona. Obra seva ha estat incorporada a l’exposició El plaer de viatjar sobre el ferrocarril en les arts produïda pel Museu del Ferrocarril de Catalunya.

El 2023 ha coeditat el llibre Raïls i Paraules, on les fotografies, acompanyades de haikus i tanques, ens mostren la complexitat dels diferents components que formen el món ferroviari, des del més petit engranatge a la part més humana que són els viatgers i les persones que el fan funcionar.

Jordi Font-Agus, Badalona, 1955. Ha publicat, entre altres, les novel·les Els silencis de Betúlia (Premi Ciutat de Badalona 1999), Contracorrent (Premi El lector de l’Odissea 2000), Traficants de llegendes (Premi internacional de ciència-ficció de la UPC 2003), La febre del vapor (Premi Manuel de Pedrolo de ciència-ficció 2010 i Premi Ictineu 2011), L'herència japonesa (2017), La ciutat hipercalòrica dins Vapor negre (2023) i Raïls i paraules. 49 haikus i tanques ferroviaris (2023).

L’assaig El ferrocarril en les arts i la literatura catalanes (2022), coeditat per l’IEC – Societat Catalana de Tecnologia i el Museu del Ferrocarril de Catalunya, ha servit de base per a una exposició itinerant del mateix tema. Manté el blog arteyferrocarril.blogspot.com i publica un article mensual sobre aquest tema a la revista Vía Libre de la Fundación de los Ferrocarriles Españoles.

“L’oblit del joc”, de Guillem Vidal
Del dc. 31.07.24 al dg. 01.09.24
“Memòries d’un Nàufrag", de Bonaventura Durall-Aulet
Del dl. 02.09.24 al dl. 30.09.24