Com preservar l'àlbum familiar?

Taller de conservació de fotografies

dissabte, 26 d’octubre | 09:30 h
Durada: 4 hores

Preu: 10 €

Cal inscripció prèvia mitjançant el telèfon 972 75 51 80 o el correu museu@torroella-estartit.cat. Si no hi ha un mínim d’inscrits el taller no es portarà a terme.

L’activitat està pensada per a ser realitzada en quatre hores (amb una pausa al mig)

Organitza: Museu de la Mediterrània i Arxiu Municipal de Torroella de Montgrí

En una època de fotografies digitals, l’àlbum de fotografies familiar és un dels béns més apreciats en qualsevol família. Les fotografies ens aboquen records d’allò que vàrem viure. L’experiència compartida de mirar aquests àlbums ens permet un exercici de nostàlgia alhora que reforça la pròpia identitat. També ens permet recordar, enyorar i a vegades conèixer aquells que ja no hi són.

Però aquests àlbums són delicats, envelleixen i les fotografies que contenen cada vegada que el mirem van perdent qualitat i es van degradant.

Per això us oferim un taller que us ajudarà a conèixer les fotografies, entendre perquè es fan malbé i facilitar recursos per evitar aquest deteriorament i poder salvar l’àlbum familiar. El taller no requereix cap mena de coneixement previ i treballarà amb mitjans senzills i a l'abast de tothom. El formador s’adaptarà a les vivències quotidianes de les persones que hi participin.

El taller és, en part, pràctic i participatiu per a qui ho desitgi. Les persones participants podran manipular fotografies i materials de protecció de la col·lecció didàctica del formador i també es pot convidar prèviament a qui ho desitgi a aportar fotografies pròpies o a realitzar consultes directes sobre dubtes o problemes que hagi observat a casa seva.

Programa del taller

Composició i estructura dels materials fotogràfics

• De què estan fetes les fotografies.
  • Com estan fetes les fotografies i de quines menes en tenim a casa.

Problemes de conservació

• Factors de feblesa associats a la producció industrial, cultural i familiar de les fotografies.
  • Agents de deteriorament: què fa malbé les nostres fotografies.
  • Formes del deteriorament fotogràfic: com es fan malbé les nostres fotografies.

Optimització dels mètodes domèstics de preservació

• Prevenció i detecció del deteriorament fotogràfic: què cal fer per protegir les nostres imatges i com podem notar si es comencen a fer malbé.
  • Repàs dels nivells de protecció: fundes, sobres, capses, armaris i tria d’espais d’emmagatzematge.
  • Possibilitats de millora: què podem fer per evitar els riscos i augmentar la protecció de les fotos que guardem a casa. Materials lesius i materials adequats. Manipulació i hàbits.

Recursos de consulta i d’autoformació

• On, com i amb què podem ampliar els nostres coneixements sobre la cultura de la conservació i seguir aprenent de manera còmoda i senzilla.
  • Com aprofitar i contribuir amb les possibilitats institucionals per a fer cultura popular amb la fotografia familiar.
Dissabte
oct
Memòria fotogràfica
Documentem el fons d'imatges del Museu