Escriptures enigmàtiques

"Aigües, llengües i oblits"

divendres, 19 de juliol | 18:00 h
Durada: 2 h

Lloc de trobada: Museu de la Mediterrània. Desplaçament fins al jaciment arqueològic d'Ullastret amb cotxes particulars

Organitza: Museu de la Mediterrània

Col·labora: Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i Diputació de Girona

Què fa que un seguit de símbols i traços sobre un paper puguin ser lletres d’una escriptura? Com podem saber que les línies que veiem marcades en una pedra són part d’una inscripció en una llengua antiga? Existeix al món encara alguna llengua que no coneixem? Hi ha alguna escriptura que encara no hem sabut reconèixer?

A l’exposició «Aigües, llengües i oblits», Anna Dot es pregunta si l’aigua del Ter parla alguna llengua o si té alguna manera de deixar inscripcions. A pocs quilòmetres del Museu de la Mediterrània trobem el jaciment arqueològic d’Ullastret. Allí es va trobar un objecte de plom amb unes inscripcions en íber, una de les llengües més enigmàtiques del nostre context. L’investigador en escriptures paleohispàniques Joan Ferrer i Jané ha treballat en la descodificació d’aquest objecte, que per diferents raons resulta ben enigmàtic.

Amb l’activitat «Escriptures enigmàtiques», proposem una visita doble: d’una banda, a l’exposició «Aigües, llengües i oblits» al Museu de la Mediterrània, on Dot ens presentarà el seu treball; i de l’altra, al Museu Arqueològic d’Ullastret, on hi ha l’objecte de plom estudiat per Ferrer, i on ens endinsarem en els mecanismes per desxifrar aquesta peça.

Divendres
Santa Maria de la Tallada | © Museu de la Mediterrània