“L’oblit del joc” de Guillem Vidal

Exposició fotogràfica

Del dc. 31.07.24 al dg. 01.09.24

Organitza: Foto Torroella

Amb el suport de: Ajuntament de Torroella, Diputació de Girona, INSPAI (Centre de la Imatge Diputació de Girona), Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya

Col·labora: Museu de la Mediterrània

Les fotografies d’aquesta sèrie mostren espais de joc abandonats, són la metàfora de l’oblit d’unes capacitats que la nostra societat relega a una fase del desenvolupament dels individus, la infantesa. Al món adult, amb altres valors i interessos, el lúdic queda solament com a record.

Els espais de joc fotografiats, infantils o adults, van des de cabanyes infantils efímeres fins a espais organitzats i construïts amb materials duradors. Inserits en plena naturalesa ara són envaïts per ella en el lent procés de la seva transformació en ruïnes.

Aquesta sèrie és una mirada a un microcosmos passat, un espai i un temps, la infància. En ella el joc, la creativitat i el gaudi eren possibles, d’ells només queda el rastre que subjau en aquestes fotografies.

En aquests espais de joc ara inhòspits i desolats es fa evident l’absència del joc i tot el que el conforma, les fotografies volen aconseguir despertar els sons i la joia del joc ara inaudibles però latents, rescatar-los de la nostra memòria i fer-los presents com la banda sonora del que va ser.

Aquests espais són la prova de la nostra doble expulsió del paradís, del paradís particular de la infantesa per les obligacions i deures dels adults i del general social per les imposicions de la nostra organització social. Uns paradisos ara solitaris que contemplem des de la distància temporal i física.

Guillem Vidal és Diplomat en Disseny Gràfic per l’escola Eina de Barcelona (1980-1983), on també s’inicia en el món de la fotografia. Des de 1983 treballa com a dissenyador gràfic i al 1985 crea el seu estudi. A partir de 2002 utilitza el llenguatge fotogràfic per desenvolupar el seu treball personal, que s’ha desenvolupat, majoritàriament, en l’àmbit del paisatge. En ell mostra la intervenció humana en el medi natural com a generadora de paisatge i, especialment, la lluita de la natura per revertir aquesta intervenció. Aquest diàleg, en les diferents fases i manifestacions, és un dels aspectes que reflecteix en les seves fotografies.

Les intervencions en el medi objecte del seu treball, són les desenvolupades a escala “humana”, no les grans intervencions en infraestructures com grans preses, vies de comunicació o extracció de minerals realitzades per les grans corporacions o l’estat.

Treballa amb aquests espais d’un àmbit proper, el que li és familiar i sent com a propi: Mediterrani i Pirineu.

Ha exposat individualment a diverses institucions i galeries, nacionals i a l’estranger. Així mateix ha participat en exposicions col·lectives i en festivals de fotografia. Ha estat seleccionat i premiat a diferents premis i concursos. Viu i treballa a Barcelona

"Et podries cremar!", de Pep Novellón
Exposició fotogràfica
Del dc. 26.06.24 al dl. 29.07.24