Fragment d’húmer de conill

Fons arqueològic

Nom de l’objecte: Fragment d’húmer de conill

Descripció de l’objecte:

El fragment d'húmer de conill (Oryctolagus cuniculus) va ser trobat al jaciment del Cau del Duc d'Ullà. El tipus de conill té més a veure amb el conill de bosc actual que no pas amb el seu germà domesticat.

La importància d'aquesta peça faunística és el forat que presenta. Per la seva formació s'observa que no s'ha creat per causes naturals, com un possible desgast en l'articulació. Ja que aquesta part de l'húmer correspon al contacte amb l'ulna i el radi. L'orifici present té una forma rectangular creada pels humans. La voluntat d'aquest orifici seria per poder-hi passar un fil o cordill. Amb aquestes dades, ens trobem davant d'un objecte ornamental d'ús personal. El no tenir la peça sencera no es pot afirmar si era per formar d'un collaret o d'una peça de roba, per exemple.

El Cau del Duc d'Ullà, situat a la muntanya d'Ullà del Massís del Montgrí és una cova amb una inclinació cap a l'interior creant una cubeta on s'han anat acumulant i fixant sediments amb restes prehistòriques. Tot i ser una mica més petit que el jaciment veí del Cau del Duc de Torroella de Montgrí, tenen similituds. La seva ocupació és entorn els 350.000 anys i els 150.000 anys BP (1). Ambdós jaciments se'ls consideren llocs que varen ser ocupats simultàniament i se'ls consideren un centre des del qual les comunitats humanes hi portaven a terme les seves activitats diàries. El Cau del Duc d'Ullà també presenta nivells arqueològics relacionats amb el neolític.

(1) BP: before present és una unitat de temps emprada en geologia, arqueologia i altres disciplines científiques per designar esdeveniments del passat. El present canvia contínuament, l’ús del BP significa abans del 1950.

Fitxa tècnica:

Activitats relacionades:
Fragment d’húmer de conill | © Museu de la Mediterrània
La Peça
Divulgació de peces del museu
Del dj. 07.02.19 al dj. 05.12.24