Fragment de vas de terra sigil·lada itàlica

Fons arqueològic

Nom de l’objecte: Fragment de vas de terra sigil·lada itàlica

Descripció de l’objecte:

Fragment de vas de ceràmica de terra sigil·lada itàlica o aretina amb una figura femenina tocant una lira.

La producció de la terra sigil·lada itàlica o aretina és una ceràmica que veu de la tradició de la ceràmica etrusca i campaniana juntament amb les innovacions decoratives i de cuita que apareixen a mitjan segle I aC en el territori de l'actual ciutat d'Arezzo a la Toscana (Itàlia). La seva difusió engloba tot el món romà. La major part de la producció són formes llises i algunes d'elles porten un petit relleu fet a motlle. També hi ha la presència de formes decorades com el nostre fragment. La tonalitat de les pastes són un rosat marronós i un vernís roig brillant. Pels arqueòlegs i arqueòlogues és una tipologia ceràmica molt estandarditzada i amb una evolució ràpida i localitzada en jaciments molt ben datats.

La troballa d'aquest tipus ceràmic en jaciments com el Camp de la Gruta ens dona informació indirecta dels fluxos comercials del període i de la voluntat de seguir la moda en la vaixella de taula del moment històric. Per la seva alta qualitat la vaixella de terra sigil·lada itàlica és un element de prestigi.

La decoració d'aquest fragment ceràmica ens exposa una figura femenina tocant una lira. De la figura femenina només en tenim el tors des del coll fins a l'altura dels genolls. La decoració present a l'altura de l'esquena ens pot remetre a una peça de roba o fins i tot a l'inici d'unes ales. De la cintura cap avall porta una roba a tall de faldilla. La lira consisteix en una caixa de ressonància de la qual surten dos braços paral·lels units per un travessar del qual es lliguen les cordes. Tota aquesta representació la podem associar a les sirenes tocadores d'instruments com la lira i de grans veus. Aquest tipus de decoració ens podem aventurar a dir que ens trobem davant d'una producció ceràmica de taller de M. Perennius Tigranes (1).

(1) Balil Illana, Alberto. "Terra Sigillata aretina decorada de la Península Ibérica." Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología: BSAA 52 (1986): 228-247. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2690164

Fitxa tècnica:

Nom de l’objecte

Fragment de vas de terra sigil·lada itàlica

Núm. Inventari

Cronologia

Segle I aC

Material i tècnica

Argila cuita - ceràmica a motlle amb vernís

Jaciment

Camp de la Gruta

Context d’ús