Juliol 2017
week 26 1 2
week 31 31
Mostra de Cinema Etnogràfic de Catalunya
mostra cinema 2017El Museu de la Mediterrània els dies 12, 19 i 26 de juliol serà seu, per cinquè any consecutiu, de la Mostra de Cinema Etnogràfic de Catalunya, un cicle cinematogràfic que arriba a la seva setena edició.  En aquesta edició, en el pati del Museu de la Mediterrània, podrem gaudir de quatre films documentals, que ens endinsaran en el paisatge cultural i natural més proper del Baix Ter, el Montgrí i el Pla de l’Estany. Totes les sessions són gratuïtes i la última sessió estarà precedida d’un tastet de vins de l’Empordà guiat per Marta Arenas amb el nom de “Paisatge dins la copa” (21:30 hores), relacionada amb la temàtica de la sessió.

En la mostra d’enguany hi participen més de 15 entitats d’arreu del territori català, que projectaran diferents propostes cinematogràfiques i audiovisuals relacionades amb la cultura, el territori i l’etnografia catalana. Aquesta mostra es tracta d’un projecte de l’Observatori del Patrimoni Etnològic i Immaterial, una entitat cultural que vetlla per la preservació i difusió del patrimoni etnogràfic, és a dir, del conjunt de tradicions i costums arrelades en el territori català.

Dimecres 12 de juliol de 2017 – 22 hores

La Gola de Jordi Bellapart (68 minuts) - 2016

El re12 de juliol. Projecció La Golaalitzador local Jordi Bellapart, amb la col·laboració de Josep Deusedes i Narcís Arbusé, ens proposa, amb aquest llargmetratge, una immersió en la memòria d’aquest paratge, ubicat on el riu Ter toca les aigües del Mediterrani. A través de les aquarel·les del pintor local Josep Deusedes, que va evocar, en més de 120 obres, els records que guarda d’aquest bell indret, el documental segueix els pobladors que a finals del segle XIX es van instal·lar a La Gola. Amb les seves històries seguim com foren iniciats en les arts de la pesca per emigrants bascos i valencians, que vingueren per treballar en el conreu de l’arròs i la pesca de l’angula, activitats que encara avui perduren. Tanmateix, ara la Gola ja resta inhabitada. Per això, “La Gola” es converteix en la història dels records que ja no hi són. De famílies que van lluitar per una supervivència difícil enmig de basses, closes, saules i tamarius. En definitiva, un documental sobre oficis perduts i un món desaparegut. Un film que pretén preservar la memòria.
Jordi Bellapart és autor d’altres pel·lícules de temes locals pensats per preservar amb imatges la memòria de la història local. Entre els seus films trobem: “Masos i masovers” (2008), “Pilarín, memòries d’un exili” (2009) o “El Baix Ter, aigua, terra, vida” (2011).

Dimecres 19 de juliol de 2017 – 22 hores

Un mar de vinyes d’Antoni Martí (28 minuts) - 1996

El director Antoni Martí ens proposa un viatge pel paisatge històric del nostre entorn. Ara ja fa més de 2000 anys que es varen plantar els primers ceps en les contrades de l’Empordà. Aquests es trobaven cultivats en els pendissos de les muntanyes, ara ja abandonats, per instal·lar-se, avui en dia, en les suaus planes del nostre territori. “Un mar de vinyes” mostra com la història d’aquest cultiu i, per tant, la seva cultura, ha imprès en el paisatge una personalitat molt especial.agenda museu Antoni Martí

El fòssil vivent d’Antoni Martí (18 minuts) - 1993

Curtmetratge del director Antoni Martí que ens transporta a dos espais, que a primera vista, ens poden semblar molt diferents, però que resten connectats: l’Estany de Banyoles i la platja d’Espolla. I ho fa a través d’un enigmàtic i petit crustaci que ha sobreviscut al pas del temps. Un singular animal, que amb més de 200 milions anys d’història, habita tant l’estany de Banyoles com la platja d’Espolla. Un autèntic fòssil vivent.

Dimecres 26 de juliol de 2017 – 22 hores

26 de juliol. Projecció de Paisatge a la taulaEl paisatges a la taula de Gemma Casals (28 minuts) - 2016
Aquest curtmetratge és el testimoni de productors que reflexionen sobre la relació entre el territori, el paisatge i el producte davant dels canvis que està patint el sector primari. Un treball que mostra com la resistència de la globalització permet augmentar l’autoestima dels productors, recuperar part del patrimoni cultivat i conservar la biodiversitat marina i biològica. Amb la voluntat que es tradueixi amb una millor qualitat alimentària i alhora un nou enriquiment de la taula a Catalunya.

Abans de la sessió (21:30h) es realitzarà un tastet gratuït de dos vins de l’Empordà, “Paisatge dins la copa”, conduït per Marta Arenas.