Desembre 2017
week 48 1 2 3
El Museu de la Mediterrània acull una jornada sobre noves formes de pensar i gestionar el territori
Pletera 01El Museu de la Mediterrània de Torroella de Montgrí acull aquest dissabte 17 de juny una jornada tècnica que, sota el títol «(Des)Fer el territori. Pràctiques culturals i regeneració del paisatge», girarà al voltant dels processos de desurbanització, regeneració de paisatges, art i noves formes de pensar el territori. Hi participaran destacats experts de l'Estat espanyol, que presentaran exemples concrets de reutilització d'infraestructures i edificacions, minimització d'elements impactants o propostes de no construcció, entre d’altres innovadores formes d’actuar sobre el territori, lluny del paradigma expansionista i constructiu de les darrers dècades.

La jornada està organitzada pel Museu de la Mediterrània, l'Observatori del Paisatge de Catalunya i la Càtedra d’Ecosistemes Litorals Mediterranis de la Universitat de Girona. Compta, a més, amb la col·laboració del LIFE Pletera, un exemple d'iniciativa de desurbanització i regeneració d'un espai d'alt valor natural, que ha estat l'embrió a partir del qual s'ha organitzat la jornada. És gratuïta, oberta a tot tipus de públic i no requereix d’inscripció prèvia.

La jornada s’estructura en dues parts. Al matí hi haurà quatre ponències, que aniran a càrrec de Federico López Silvestre, professor d’Història de l’Art i Història de les Idees Estètiques a la Universitat de Santiago de Compostel·la; Marta Serra Permanyer, arquitecta i sòcia de l’empresa Cíclica; Gonzalo Sánchez i Verónica Sánchez, del grup n’UNDO, de Madrid, i Martí Peran, professor de Teoria de l’Art de la Universitat de Barcelona.

Pletera 03A la tarda, després de dinar, els participants visitaran la Pletera, on els responsables del projecte els faran una explicació detallada del que s’hi està fent i de l’estat actual dels treballs. També visitaran les dues intervencions artístiques que s’hi han emplaçat en el marc del projecte, per deixar una empremta o petjada, per tal que els usuaris futurs de l’espai recordin que aquell havia estat un espai urbanitzat. També assistiran a la presentació de la darrera intervenció del cicle que el col·lectiu BUIT i el Bòlit. Centre d’Art Contemporani de Girona, realitzen a la caseta elèctrica. En aquesta ocasió, la intervenció ha anat a càrrec de l’artista Nico Feragnoli.

Segons els promotors de la jornada, després de dècades en les quals l’ocupació del territori era sinònim de riquesa econòmica, en els darrers anys s’ha donat un canvi cultural que aposta per la defensa del paisatge. Així, el paisatge és vist com un bé comú que cal protegir, gestionar i ordenar per millorar la qualitat de vida de la població, però també perquè un paisatge ben cuidat pot afavorir el creixement econòmic local. Per intentar fer front al llegat del boom immobiliari s’ha fet evident la necessitat de repensar el territori i buscar sistemes per recuperar aquests espais.