Maig 2017
week 22 29 30 31
El Museu de la Mediterrània inicia el programa educatiu del Life Pletera
DSCN4029El projecte Life Pletera va iniciar la setmana passada les activitats vinculades al seu programa educatiu, amb la participació, el dimarts 7 de març, d’una vuitantena d’alumnes de 1r d’ESO de l’Institut Montgrí, i dijous, de mig centenar de 4t d’ESO del Col·legi Sant Gabriel, de Torroella de Montgrí.

El desenvolupament d'aquest programa va a càrrec del Museu de la Mediterrània, ja que un dels pilars del Museu recau en l'acció educativa basada en els valors naturals i culturals del territori. Aquest equipament s'ha convertit, des de la seva fundació l'any 2003, en un important centre educatiu i disposa d'una Àrea específica d'Educació. Al llarg de l'any prop de 6.000 estudiants es beneficien de les diferents activitats que organitza el Museu de la Mediterrània.

La sensibilització ambiental és un dels pilars importants del projecte de desurbanització i restauració dels sistemes litorals de la Pletera. En aquest sentit, el programa educatiu és una eina que ha de permetre la difusió, a través de l’ensenyament, dels valor naturals d’un espai tan característic, com són les zones dunars i les maresmes que es desenvolupen a la rereduna. Per altra banda, l’educació ambiental centrada en el projecte també ha d’ajudar a entendre la importància dels esforços que es destinen a recuperar i salvaguardar a escala global aquests tipus d’ambients, que cal recordar, no representen ni el 3% mundial, juntament amb els aiguamolls. També posarà l’accent en la funció dels espais naturals protegits i de la Xarxa Natura 2000, i els problemes relacionats amb la pèrdua de biodiversitat, amb l'impacte del canvi climàtic i amb la sobrefreqüentació d'espais fràgils situats en zones turístiques.

DSCN4037Les activitats a la Pletera es divideixen en dues jornades. En la primera, els guies realitzen una explicació de les zones d’aiguamolls, així com també del projecte de restauració i, posteriorment, els alumnes participen en una plantada d’arbres de ribera, just a la banda de la mota del riu. Durant el segon dia, es treballa la flora i fauna autòctona i invasora i s’aprofita per fer una activitat pràctica d’extracció d’ungla de gat (Carpobrotus edulis) a la zona nord, una planta que es troba inclosa a la llista de les 100 espècies invasores més perjudicials d'Europa i que és molt present als Països catalans.

Programa Life

Life Pletera és l'acrònim del projecte «Desurbanització y recuperació de la funcionalitat ecològica en els sistemes costaners de la Pletera (LIFE13 NAT/ES/001001»). És un projecte subvencionat pel programa Life, l’instrument financer de la Comissió Europea per a la preservació del medi ambient a Europa. El Life Pletera té un pressupost de 2.528.148 euros, el 75% dels quals (1.896.111) estan aportats pel programa Life. La resta l’aporten l’Ajuntament de Torroella de Montgrí, com a beneficiari del projecte; el Parc Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter, la Càtedra d’Ecosistemes Litorals Mediterranis de la Universitat de Girona (UdG) i l’empresa pública Tragsa, com a socis. També compta amb el suport, com a cofinançadors, de la Diputació de Girona, i del Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient, a través de la Fundación Biodiversidad.