Novembre 2018
week 48 26 27 28 29 30

Vols estar al corrent de les activitats que fem?

* elements requerits
Xarxa de Museus Locals de Catalunya-Girona
xarxamuseusEl passat divendres es va presentar oficialment la Xarxa de Museus Locals de Catalunya-Girona. Aquesta xarxa formada per dinou museus, entre ells el Museu de la Mediterrània, és una iniciativa pionera que, en aplicació del pla de museus, s'anirà estenent a tot el territori català. La xarxa gironina és fruit d'un acord entre el Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació de la Generalitat i la Diputació de Girona, per coordinar actuacions conjuntes i evitar «redundàncies i duplicitat» en la gestió d'uns recursos modestos, segons el conseller Joan Manuel Tresserras. La xarxa s'ha posat en marxa amb un pressupost de gairebé 1,6 milions d'euros: un milió aportat per la Diputació i 580.000 euros de la Generalitat. La Casa de Cultura de la Diputació de Girona serà l'encarregada de gestionar la xarxa.

Ahir es va subratllar molt la necessitat de sumar esforços i recursos entre les institucions, sobretot en temps de crisi, i Tresserras va remarcar la importància social de la inversió en cultura, «tot i que encara sigui menystinguda pels sectors econòmics tradicionals»

ELS MUSEUS EN XARXA
Ecomuseu Farinera de Castelló d'Empúries
Museu de l'EmpordàMuseu del Joguet de Catalunya
Museu del Suro de Palafrugell
Museu de la Pesca de Palamós
Museu d'Història de la Ciutat de St. Feliu G.
Museu Mediterrània de Torroella de Montgrí
Museu Comarcal de la Garrotxa
Museu d'Història de la Ciutat de Girona
Museu del Cinema
Museu Etnològic del Montseny d'Arbúcies
Museu Etnogràfic de Ripoll
Terracota de la Bisbal
Museu Darder de Banyoles
Museu del Mar de Lloret de Mar
Museu Arqueològic Comarcal de Banyoles
Tresor de la Catedral de Girona
Museu Aragay, Breda
Museu Municipal de Tossa de Mar

El Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació i la Diputació van signar un conveni per impulsar la Xarxa de Museus Locals de les comarques gironines. Aquest acord pioner crea les bases per dotar els nostres museus d'uns recursos que en fomentin les activitats i, alhora, vol establir els fonaments per potenciar tot allò que tingui a veure amb l'intercanvi d'iniciatives i experiències entre els diferents museus; el que coneixem com a treball en xarxa. Generalitat i Diputació sumem els nostres esforços als dels ajuntaments, que són els principals impulsors dels museus locals gironins. El conveni assigna recursos a través de criteris que tenen en compte la gestió i les activitats dels museus registrats. L'objectiu és que el conveni s'articuli a través de la Casa de Cultura de Girona. Aquestes noves atribucions han de permetre a la Casa de Cultura convertir-se en un autèntic prestador de serveis per als museus de les nostres comarques i, a la vegada, ser el nucli on es reuneixi tot el treball en xarxa dels museus gironins.

Aquest acord reconeix el paper que els museus tenen dins la cultura gironina. Un paper clau en tot allò que té a veure amb el nostre patrimoni: inventari, conservació i difusió. Però els museus també han establert lligams amb la societat, i són capaços d'impulsar i salvaguardar la identitat dels nostres pobles. A tots aquests factors, cal sumar-hi la importància dels museus en tot allò relacionat amb el turisme cultural i mediambiental. Els museus són peces clau en la promoció econòmica dels municipis. És important remarcar que Girona és la primera demarcació on es posa en marxa un acord d'aquestes característiques. Seria bo que aquest model de cooperació entre administracions pogués traslladar-se al conjunt del país. Les dues institucions implicades hem de treballar perquè aquest conveni tingui continuïtat i assegurar així el suport i la col•laboració amb els museus de les comarques gironines.

Noticia extreta del diari EL PUNT (dissabte 27 de febrer)