Maig 2017
week 22 29 30 31
Taller d'astronomia. Animeu-vos a venir!
lluna2Desprès de l’èxit del curs anterior, el Museu de la Mediterrània, us proposa realitzar un taller d’astronomia per tal d’aprofundir en els coneixements que ens aporta aquesta ciència. Partint d’allò més bàsic, però a vegades desconegut, anirem descobrint els secrets dels diferents cossos celestes que apareixen quan es fa de nit, la lluna, el sistema solar, les estrelles, les galàxies...

El taller, destinat a tota persona interessada en l’astronomia, tindrà una part de teoria que serà acompanyada per sortides per comprovar a cel obert tot allò que s’expliqui.

Dies: Bloc I (22 i 29 gener, 5, 12 i 19 febrer) Bloc II (26 febrer i 5, 12, 19 i 26 març)
Hora: 20 h (cada sessió durarà 2 hores)

1.- Història de la Astronomia: Orígens, astronomia prehistòrica, Astronomia segons diferents cultures. Astronomia clàssica, els grecs. Astronomia moderna, Galileo, Kepler i Newton.

2.- Els sistema Terra-Sol: Moviment de rotació, els dies i les nits, dia solar-dia sideral, precessió. Moviment de translació, l'eclíptica, any sideral i any tropical, les estacions. El zodíac. Coordenades terrestres, El Sol: Característiques fonamentals, distància, diàmetre, temperatura. Estructura interior, fotosfera, cromosfera i la corona. Activitat solar, cicles solars, taques solars.

3.- La Lluna: Teories sobre la seva formació. Orbita i moviments lunars. Fases lunars. Cràters i mars, la seva formació i evolució. Eclipsis de Lluna i Eclipsis de Sol, com es formen i per que.

4.- El sistema solar I: Mercuri, Venus, Mart i el cinturó d'Asteroides. Distància, grandària, orbita, estructura i satèl•lits.

5.- El sistema solar II: Júpiter, Saturn, Urà, Neptú i Plutó Distància, grandària, orbita, estructura i satèl•lits, Els Cometes: Origen, estructura, òrbita i periodicitat. Natura del nucli cometari.

6.- El cel a ull nu: La volta del cel, orientació. Coordenades al cel. El cicle anual del cel. Les constel•lacions i les seves estrelles principals, el planisferi.

7.- Les estrelles: Formació estel•lar, composició, evolució i mort de les estrelles. Novas i Supernoves. Classificació estel•lar, diagrama H-R, color, magnitud, distància i moviment.

8.- Les galàxies: La Via Làctia, estructura, poblacions estel•lars. Gas interestel•lar, nebuloses. Classificació de les galàxies i la seva evolució.

9.- Cosmologia: Teoria sobre la formació de l'Univers. Models teòrics d'universos. Evolució i fi de l'Univers

10.- Instruments astronòmics: Instruments de la antiguitat. Telescopis. Espectrògrafs. Interferòmetres. Radiotelescopis.

Preu: Tot el curs 45 € / Bloc I 25 € - Bloc II 25 €

Places limitades. El curs es durà a terme si hi ha un mínim d’inscrits.Inscripcions.

Cal fer l’ingrés de l’import al compte del Museu de la Mediterrània (“la caixa” 2100-0038-43-0200475376. S’ha de fer constar el nom i cognoms i el nom del taller. Després amb una còpia, inscriure’s al Museu de la Mediterrània c/Ullà 31. 972.75.51.80, Aquesta adreça electrònica s'està protegint contra robots de correu brossa. Necessiteu que el JavaScript estigui habilitat per a mostrar-la